Bytte mobilabonnement? 3 ting du bør tenke på!

Bytte mobilabonnement

Enkel prosess å bytte mobilabonnement

Prosessen med å bytte mobilabonnement er blitt enklere etter hvert som konkurransen er blitt større og man også har fått noen føringer i bransjen slik at bytte skal være enkelt. Tidligere måtte man forholde seg til et nytt telefonnummer hver gang man ønsket å bytte mobilabonnement, men i dag er dette blitt enklere etter at leverandørene ble pålagt å implementere løsninger slik at du kunne ta med deg ditt gamle telefonnummer. På grunn av dette, vil du ikke merke stor forskjell på tjenesten i seg selv mellom leverandørene, og kan derfor enkelt og problemfritt bytte mobilabonnement, og det er i tillegg en rask og effektiv prosess.

Du vil merke noe forskjell på dekning mellom leverandørene, men kan ellers merke litt forskjell på hvordan leverandørene håndterer databruken din. Hos noen stopper tilgangen på nett når du har brukt opp din inkluderte datatrafikk, og da må du ofte bestille mer for å kunne fortsette å bruke nett, eller man får en redusert hastighet når man har brukt en viss mengde datatrafikk. Men noen mobilabonnementer vil bare fortsette å løpe etter du passerer inkludert beløp.

Tips: Sammenlign billigste mobilabonnement her!

Vurdering av dekning

Når du velger å bytte mobilabonnement, så bør du først finne ut hvilken dekning den nye leverandøren tilbyr. De fleste mobiloperatørene benytter mobil-nettet til Telenor eller Telia. Utbygging av mobil-nett er ekstremt dyrt, og er ikke praktisk for mindre mobiloperatører hvis de skal kunne komme seg inn på markedet. På grunn av dette, bruker de fleste de etablerte nettverkene, og da vil dekningen ofte bli lik nesten uavhengig av hvilket abonnement du velger. Men det kan være forskjeller mellom dem som benytter det ene eller det andre mobilnettet. Det kan være lurt å vurdere om dekningen er bra hjemme, på kontoret og på hytta. Men noen er mer avhengig av å være tilgjengelig enn andre, i jobbsammenheng eller for private gjøremål.

Dekningsspørsmålet har vært et av de største konkurranse-elementene mellom leverandørene. Selv om det er få steder man ikke har noen dekning, er forskjellen størst på om man har tilgang på 4G-nett eller ikke. Om du noen steder kun får tilbud om Edge, så er dette ganske tregt i forhold til 4G og spesielt 4G pluss. Med de høye datahastighetene man er vant til i dag, er det ikke lenger lett å godta hastigheter som man får med Edge. Dette er dermed blitt en faktor som leverandørene bruker for å konkurrere om kundene.

Pris på abonnement

Når du velger å bytte mobilabonnement, er pris på abonnement den viktigste motivasjonen hos de fleste. Det kan være stor forskjell på priser mellom leverandører. Man skulle tro at dette ville jevne seg ut, men prisene fortsetter å være ganske forskjellige. Grunnen til dette er at mange ikke er spesielt bevisste på hvilke abonnementer man har.

Mange leverandører å velge mellom

Selv om det ikke finnes så mange mobil-nett å velge mellom, finnes det ganske mange leverandører på markedet. Mange av disse er ganske nyetablerte, og forsøker å tiltrekke seg nye kunder ved hjelp av billige løsninger. Dette er en fordel for deg som ønsker å bytte mobilabonnement.