Chess slukes av Telia

Chess ble grunnlagt av Idar Vollvik i 2001 og senere i 2005 flyttet til Telia (Netcom). 4. april 2018 kunngjorde Telia på sine hjemmesider at Chess-merkevaren avvikles og kundene flyttes over til Telia.

Gründeren mener kundene har vært stolt av å benytte Chess, men nå vil denne lojaliteten forsvinne. Dette kan tyde på at mange vil vurdere å bytte mobilabonnement.

Slås sammen

I pressemeldingen ønsker Telia alle Chess-kunder velkommen, og lover tilgang til nye tjenester (f.eks. Data Boost eller Svitsj). Dessuten kan alle kunder benytte 64 butikker over hele landet.

Det forstår seg at alle kunder beholder samme pris og datamengde som de har hatt hos Chess, uten å måtte forespørre nytt SIM-kort eller foreta seg noe annet. Ifølge Kjersti Jamne, leder for privatmarkedet, vil alt skje automatisk.

Grunnen til at Telia avvikler Chess, er at de ønsker å forenkle merkeporteføljen rettet mot privatmarkedet. Sammenslåingen skal være en naturlig konsekvens av oppkjøpet i 2005.

Yngre målgrupper fremdeles i fokus

Chess har profilert seg som en mobiloperatør for de unge. Telia tar på sikte å ivareta denne persepsjonen også etter sammenslåingen.

I pressemeldingen kan man erfare at de jobber med å utvikle nye tjenester og produkter (f.eks. SMART Ung med Music Freedom, eller Data Boost).