Sammenlign mobilabonnement priser

1
Hvor mye data bruker du?

Databruk

GB/mnd
0 GB 20 GB
2
Hvor ofte ringer du?

Taletid

/mnd
Fri tale
0 min Fri
3
Hvor mange SMS sender du?

SMS

SMS/mnd
Fri SMS
0 SMS Fri

Passende mobilabonnement til ditt forbruk

Sortering: 

Mobilabonnement priser

Hva skjer med mobilabonnement priser i Norge i dag? Hva bestemmer hvilken retning trendene går i? Det er mange selskaper på markedet, men få som påvirker hvordan utviklingen av mobilabonnement priser utarter seg. For noen år siden hadde vi kun Telenor som etablerte mobilmarkedet i starten, men som, raskt etter GSM-nettet ble en realitet, fikk en utfordrer som ville forsøke å penetrere dette nye markedet, Netcom. Flere andre fulgte i kjølvannet av disse to, men i Norge klarte de å ivareta størstedelen av mobilmarkedet med telefonabonnement.

De store mobilselskapenes påvirkning på mobilabonnement priser

Hva med mobilabonnement priser i dag? I dag har de store vokst seg større, og hvor mange av de store som fortsatt er norskeid, kan telles på mindre enn en hånd. Telenor holder fortsatt stand sammen med Telia som er den andre store aktøren i det norske markedet. Netcom, som startet som en utfordrer av giganten med telemonopolet, ble raskt kjøpt opp av andre interesser. De har vært eid av Telia nesten like lenge som vi har trodd at de var den norske utfordreren. I dag eies flere av de små leverandørene av samme selskap. Mobilbransjen kjennetegnes av mange oppkjøp. Network Norway etablerte eget selskap med utbrytere fra Netcom da Telia ønsket etablere seg i Norge gjennom firmaet. Men tilfeldigheter og oppkjøp gjorde at Network Norway raskt ble Tele 2, som så ble oppkjøpt av Telia.

Med disse store gigantene som faktisk eier flere av selskapene man skulle tro var konkurrenter, så er det ikke tvil om at mye av mobilabonnement priser i Norge styres av disse to gigantene. Det er en evig kamp om kundene mellom Telenor og Telia. Det er selvfølgelig til slutt kundene som bestemmer hva de er villige til å betale for av mobilabonnement priser, men disse to firmaenes kamp om kundene former også hvordan prisene blir. Da priskampen for noen år tilbake endte opp med at Telia og Telenor sendte prisene på mobiltelefoni rett ned, og tvang frem fastprisabonnementer, måtte noen administrerende direktører klø seg i hodet for å finne neste veien å gå for å klare å igjen få profitt tilbake i telebransjen. Da endret mobilabonnement priser seg til å handle om datatrafikk, i stedet for mobiltelefoni, som man nå mer eller mindre ga på kjøpet.

Merkenavn som eies av de store

Det som tidligere var selskaper skapt av Gründere, som Vollevik med Chess, og andre, ble kjøpt opp av de store og ble etterhvert kun merkenavn. Norsk konkurransetilsyn insisterte på at konkurransen fra disse mindre leverandørene skulle bestå, så da ble løsningen at gigantene “konkurrerte” mot seg selv. Telia, med sine merkenavn Chess, Network Norway, Tele 2 og Netcom, og Telenor med Talkmore og djuice, er et eksempel på konkurransen med seg selv, i tillegg til sin hovedkonkurrent, og igjen en av kreftene som har påvirket mobilabonnement priser. For selskapene har dette i en overgangsperiode betydd ekstra utgifter for dobbel administrasjon, men for forbrukerne, har det betydd billigere og billigere ringeminutter og mer og mer datatrafikk inkludert i abonnementene. Da Telia valgte å kutte sitt største merkenavn i Norge, Netcom, så gjorde de det ved å gi kundene et lenge etterlengtet kutt i roamingpriser i utlandet. Dette er det siste, og det er spennende å se utviklingen av dette. Vil Telenor følge?

Hvem bestemmer trendene på mobilabonnement priser?

Trendene på mobilabonnement priser og telefonabonnement bestemmes mye av hva de store leverandørene er villige til å gjøre for å vinne kunder. Ulempen med mobilmarkedet er at det er overmettet. Hver kunde har opptil flere abonnementer, og det finnes ikke nye kunder å få tak i. Skal Telenor ha flere kunder, må de ta dem fra andre.

Utfordrerne i dag

Det nye som skjer på markedet i dag er at noen nye utfordrere fra andre bransjer begynner å presse prisene på mobilabonnement på data. Bredbåndsleverandørene beveger seg inn på mobilmarkedet. De kommer med enda bedre priser på abonnementer med en god del inkludert datatrafikk som er bedre enn de store. Vi vil nok se tendenser til at datatrafikk vil bli billigere, samtidig som at flere av leverandørene vil kutte roaming kostnader i Skandinavia, og etter hvert kanskje Europa.

Utvikling av mobilabonnement priser i dag er mye styrt av konkurransen mellom de to store gigantene i det norske mobilmarkedet. Vi kommer til å se inntog fra andre bransjer som vil konkurrere med datatrafikken til de store. Nextgentel, som tidligere var eid av Telia, er en av de nye utfordrerne.

1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner (1,844 stemmer, 4.80 i snitt )
Loading...
Mobilabonnement priser

Få med deg de beste mobilabonnement priser med Mobilabonnement1.no!