Sammenlign mobiltelefoni her

1
Datamengde

Databruk

GB/mnd
0 GB 25 GB
2
Taletid

Taletid

/mnd
Fri tale
0 min Fri
3
SMS-bruk

SMS

SMS/mnd
Fri SMS
0 SMS Fri

Passende mobilabonnement til ditt forbruk

Sortering: 

Mobiltelefoni

Hva er det som skjer med norske mobiltelefoni priser for tiden? Hvem avgjør hvilken kurs utviklingen er satt i? Det finnes en rekke tilbydere av mobiltelefoni på det norske markedet, men kun få av dem virker inn på utviklingen av mobiltelefoni. For et par år siden var det vel stort sett kun Telenor som stod for etableringen av mobilmarkedet i Norge, men like etter at GSM-nettet ble til en virkelighet, dukket en utfordrer opp som hadde i hensikt å måle sine krefter med Telenor, nemlig Netcom. I kjølvannet av disse to aktørene fulgte flere andre, uten at de har lyktes å ta fra dem en betydelig del av mobiltelefoni-markedet.

Hvordan påvirker mobiloperatører mobiltelefoni priser

Hvordan er det med mobiltelefoni i dag? I skrivende stund har de store blitt enda større, mens det har blitt kun en håndfull av norskeide mobilselskaper. Telia sammen med Telenor holder fremdeles stand, da førstnevnte er den nest største mobiltelefoni-aktøren i Norge. Det konkurrerende selskapet Netcom, som begynte som en tidlig utfordrer til Telenor, ble fort kjøpt opp av andre interessenter. Dessuten har de vært i Telias eierskap like lenge som man har trodd at det dreide seg om den norske utfordreren. Dagens situasjon ser slik ut at en rekke av de små tilbyderne av mobiltelefoni eies av samme selskap. Det er ikke minste tvil om at mange oppkjøp er et av kjennetegnene ved mobilbransjen. Utbrytere fra det tidlig oppstartede selskapet Netcom etablerte et nytt selskap kalt Network Norway da Telia ville slå seg ned gjennom nettopp dette firmaet. Dessuten ble Network Norway fort omdannet til Tele 2 som om ikke lenge ble ervervet av Telia.

Det er ikke tvil om at mobiltelefoni priser kontrolleres av disse to maktene når de faktisk eier de fleste mobilselskaper på det norske markedet. Gjennom årenes løp har man blitt vant til en tidløs kamp mellom Telia og Telenor. Det er nettopp denne konfrontasjonen mellom disse to selskapene som virker mest inn på hvordan mobilabonnement priser utarter seg, selv om det til syvende og sist er opp til kundene hvilken aktør de bestemmer seg for. Det er ikke lenge siden de to gigantene presset prisene på mobiltelefoni helt til bunn og dermed tvang frem noe som vi kaller fastprisabonnementer. Mang en administrerende direktør klødde seg i hodet som følge av dette for å finne en ny løsning på hvordan man skulle øke gevinstmarginene i mobilbransjen igjen. Dette endte med at telefonabonnement flyttet fokus til datatrafikk i stedet for mobiltelefoni, noe som kommer som en selvfølge på kjøpet.

Merkenavn som eies av de store

Selskaper som tidligere ble skapt av ekte gründere m.m., ble til slutt ervervet av de regjerende gigantene og omdannet til merkevarenavn. Dessuten var det slik at det norske konkurransetilsynet insisterte på at disse såkalte mindre mobilselskapene måtte bestå for å opprettholde et rimelig konkurransenivå. Dette resulterte i at mobilselskapene endte med å konkurrere mot seg selv. Man kan trekke mange eksempler på dette fenomenet, f.eks. Network Norway, Netcom, Tele 2 og Chess som alle eies av Telia, mens djuice og Talkmore opereres av Telenor. Disse mobiloperatørene konkurrerer mot hverandre i tillegg til sitt morselskap. Dette er åpenbart en viktig faktor som spiller inn i priser på mobiltelefoni. Det har oppstått dobbelt administrasjonsarbeid for en rekke operatører, mens det ble stadig gunstigere priser på taletid og tekstmeldinger for forbrukerne. Man kunne legge merke til en økende trekk i datatrafikk inkludert i mobilabonnement også. Man fikk et ettertraktet kutt i priser på roaming i utlandet da Telia fjernet Netcom som sitt største norske merkenavn. Det blir spennende å se hvordan dette vil utfolde seg i fremtiden, da en kan forvente at Telenor vil følge.

Hvordan bestemmes mobiltelefoni-trender?

Mobiltelefoni bestemmes i all hovedsak av hva de store selskapene vil gjøre for å få inn så mange kunder som mulig. Den ene ulempen ved mobilmarkedet i dag er at det finnes et misforhold mellom tilbudet og etterspørselen. De fleste kunder har minst ett telefonabonnement, og det er vanskelig å få tak i nye kunder. Hvis det ene selskapet skal erverve nye kunder, må de frata dem fra en konkurrent.

Største utfordrere per dags dato

Den siste utviklingen på dagens mobilmarked tyder på at vi kommer til å se at stadig flere og flere mobiloperatører foretar kutt i sine priser på mobiltelefoni samt datatrafikk. Leverandører av bredbånd begynner å entre markedet også. Deres åpenbare fordel er at de kan tilby meget eksklusive datapriser, og de gjerne tilbyr gode datapakker som en del av abonnementet. Man skal ikke se bort ifra at prisene på data samt mobiltelefoni vil fortsette å stupe, mens kostnaden for roaming vil fullstendig fjernet i hele Europa.

1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner (867 stemmer, 5.00 i snitt )
Loading...
Mobiltelefoni

Mobiltelefoni priser er i stadig forandring. Sjekk vår sammenligning under!